W dzisiejszych czasach posiadanie i użytkowanie komputera należy do rzeczy codziennych. Głównym celem programu jest przygotowanie młodzieży do sprawnego posługiwania się komputerem w sklepie. Istnieje duża ilość oprogramowania do obsługi magazynu, kas i wystawiania dokumentów handlowych. Zadaniem programu jest zapoznanie z najczęściej spotykanymi programami w sklepach i wykorzystanie podstawowych opcji. Program ten pomoże młodzieży w pewnym stopniu nauczyć się, jak żyć w społeczeństwie informacyjnym.
PROGRAM AUTORSKI„ZASTOSOWANIE KOMPUTERÓW OSOBISTYCH”
OPRACOWAŁA:
EWA MOTYKA
I. WPROWADZENIE
W dzisiejszych czasach posiadanie i użytkowanie komputera należy do rzeczy codziennych. Głównym celem programu jest przygotowanie młodzieży do sprawnego posługiwania się komputerem i wykorzystania tej umiejętności w pracy zawodowej. Istnieje duża ilość oprogramowania do obsługi magazynu, kas i wystawiania dokumentów handlowych.
Zadaniem programu jest przygotowanie uczniów do obsługi typowego oprogramowania i zapoznanie z najczęściej spotykanymi programami w sklepach. Ze względu na szybki rozwój technologii informacyjnej oraz umiejętności uczniów starałam się wyeliminować stare wersje programu i wprowadzić nowe. Biorąc pod uwagę, że podstawowe wiadomości i umiejętności zostały opanowane przez uczniów w gimnazjum oraz w pierwszej klasie na technologii informacyjnej, zrezygnowałam z wprowadzania podstaw obsługi komputera oraz obsługiwania bazy danych. Nabyte wiadomości można wykorzystać
w zadaniach praktycznych, przygotowując młodzież do egzaminu zawodowego, jak i pracy zawodowej.
Program ten pomoże młodzieży w pewnym stopniu nauczyć się, jak żyć
w społeczeństwie informacyjnym.
II. CELE I ZADANIA PROGRAMU
· wyrobienie umiejętności sprawnego posługiwania się komputerem oraz urządzeniami zewnętrznymi
· posługiwać się edytorem tekstu
· wykorzystywać program typu arkusz kalkulacyjny
· umiejętność wykorzystania programów komputerowych w pracy
· umiejętność wystawiania dokumentów związanych ze sprzedażą
· kształtowanie umiejętności obliczania cen netto, brutto oraz rabatu
· przygotowanie do pracy w zespole
· przygotowanie do podejmowania samodzielnych decyzji
· przygotowania do aktywnego funkcjonowania w społeczeństwie
· kształtowanie poczucia odpowiedzialności i poszanowania własności intelektualnej
· umiejętność wyszukiwania wiadomości z różnych źródeł
· przygotowanie uczniów do części praktycznej egzaminu zawodowego
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA
Lp.
|
Treści kształcenia
|
Liczba godzin
|
Założone osiągnięcia uczniów
|
Wiadomości Uczeń zna:
|
Umiejętności Uczeń potrafi:
|
|
Regulamin i przepisy BHP obowiązujące w pracowni informatycznej
|
2
|
- zasady korzystania z komputera
- zasady postępowania w wypadku zagrożenia
- zasady pracy w grupie ćwiczeniowej
|
- zalogować się do sieci komputerowej
- swobodnie obsługiwać podstawowe funkcje menu i aplikacje Windows
|
|
Wykorzystanie edytora tekstu do tworzenia dokumentów związanych z pracą sprzedawcy
|
8
|
- podstawowe funkcje formatowania tekstu, przygotowania dokumentów
|
- stosować wcięcia, tabulatory, nagłówki i stopki
- zredagować życiorys, podanie do pracy, ofertę, zamówienie, reklamację oraz reklamę firmy
- wydrukować dokument
|
|
Zasady korzystania z arkusza kalkulacyjnego Excel
|
8
|
- zasady projektowania arkusza
- formuły arytmetyczne i logiczne
- adresowanie względne, absolutne i mieszane
|
- wykorzystać odpowiednie typy danych
- zmienić format danych, stworzyć tabelkę
- wykonać podstawowe działania arytmetyczne
- tworzyć własne aplikacje, wykorzystując sposoby adresowania
|
|
Funkcje w arkuszu kalkulacyjnym
|
6
|
- podstawowe funkcje matematyczne i warunkowe
- wykorzystanie funkcji w zestawieniach
|
- stosować formuły i funkcje do obliczania marży, rabatu, podatku VAT, cen brutto, cen z promocją, wartości netto i brutto
|
|
Tworzenie faktury
VAT z uwzględnieniem rabatu
|
4
|
- zasady tworzenia faktury VAT
- różnicę między wpisaną liczbą a formułą zawartą w komórce
|
- samodzielnie policzyć wartość brutto i netto, rabat
- sformatować tabelę, scalić komórki
- wydrukować fakturę
|
|
Tworzenie wykresów w arkuszu kalkulacyjnym Excel
|
4
|
- typy wykresów
- typy wykresów i wie, jak dobrać odpowiedni typ do rodzaju różnych danych i różnych grup odbiorców
|
- stworzyć atrakcyjne wykresy
- odczytać i porównać wielkości przedstawione na wykresie
|
|
Praktyczne zastosowanie programu SYMFONIA – FAKTURA PRO
|
14
|
- zasady wprowadzania kontrahentów, towarów
- sposób wystawiania faktury VAT
- metody ustalania rabatu dla kontrahenta lub wybranych towarów
|
- samodzielnie wprowadzać dostawców i odbiorców
- zmieniać dane firmy
- wystawiać i drukować faktury VAT z uwzględnieniem rabatu
|
|
Prezentacja programu do obsługi małego przedsiębiorstwa handlowego HERMES (można wykorzystać program SUBIEKT)
|
12
|
- konstrukcję programu
- zasady stosowane w trakcie edycji tabel
- dokumenty zakupu i rozchodu
- metody aktualizowania i przeglądania listy towarów i kontrahentów
|
- założyć bazę towarów i kontrahentów
- samodzielnie przyjmować towary do magazynu na podstawie PZ
- wystawiać faktury VAT z uwzględnieniem marży, narzutu oraz rabatu
- wydrukować dokument
|
|
Zastosowanie internetu w sklepie
|
10
|
- zasady korzystania z internetu
- sposoby wyszukiwania informacji
- zasady korzystania z poczty elektronicznej
|
- wyszukać producentów, towary i firmy
- sprawnie wysyłać e-maila z załącznikami
- sprawdzić ważne informacje dotyczące egzaminu zawodowego ze strony OKE
- odwiedzać wirtualne sklepy
- wyszukiwać oferty prac
|
IV. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
„Zastosowanie komputerów osobistych” jest przedmiotem, w którym bardzo ważne są umiejętności. Cele edukacyjne można osiągnąć jedynie przez stosowanie dużej ilości ćwiczeń. Ćwiczenia muszą być tak dobrane, aby uczeń widział sens pracy i praktyczne ich zastosowanie. Korelacja umiejętności nabytych na zajęciach „Zastosowanie komputerów osobistych” z innymi przedmiotami może ułatwić naukę i zrozumienie niektórych zagadnień.
Na zajęciach warto również wykorzystać wiadomości nabyte na innych przedmiotach, np. technologia informacyjna, zarys wiedzy o gospodarce czy organizacja sprzedaży. Brak podręcznika należy zastąpić mini-wykładem oraz dużą ilością ćwiczeń. Należy dobrać również odpowiednie oprogramowanie, które ma wpływ na motywację uczniów. Uczniowie chętnie uczą się programów nowoczesnych, spotykanych na zajęciach praktycznych. Bardzo ważnym czynnikiem sprzyjającym osiągnięciu celów jest systematyczna ocena pracy. Ocenie powinny podlegać przede wszystkim umiejętności praktyczne. Nauczyciel powinien zapoznać ucznia z zasadami oceniania.
Treści kształcenia będą realizowane za pomocą następujących metod:
- wykład
- pogadanka
- dyskusja
- prezentacja programu komputerowego
- ćwiczenia praktyczne
- praca w grupie
- obsługa sprzętu
V. REALIZATORZY PROGRAMU
Program będzie realizowany przez mgr inż. Ewę Motykę, nauczyciela mianowanego
z 14 letnim stażem pracy. Ukończone formy doskonalenia:
Studia podyplomowe „Informatyka w szkole’
Kurs programu „Hermes NG”
VI. CHARAKTERYSTYKA OSÓB OBJĘTYCH PROGRAMEM
Nauka w szkole zawodowej powinna przygotować młodego człowieka do pracy. Program przeznaczony jest dla uczniów klas drugich, kończących edukację szkolną egzaminem zawodowym. Każdy powinien znać zasady korzystania z programów do obsługi przedsiębiorstw handlowych oraz żyć w społeczeństwie informacyjnym. Mam nadzieję, że program pomoże wykorzystać wiedzę informatyczną do sprawnej pracy w zawodzie.
VII. MIEJSCE I CZAS REALIZACJI PROGRAMU
Program będzie realizowany na przedmiocie „Zastosowanie komputerów osobistych”
2 godziny tygodniowo. Jest to około 68 godzin. Zajęcia odbywają się w grupach liczących maksymalnie 16 osób, przy jednym stanowisku komputerowym zasiadają dwie lub jedna osoba.
VIII. EWALUACJA PROGRAMU
Wiedza i umiejętności zostaną sprawdzone za pomocą testów, ćwiczeń. Najważniejszym sprawdzianem będzie egzamin zawodowy. Zostanie również przeprowadzona ankieta ewaluacyjna dotycząca realizacji programu, sposobu prowadzenia zajęć oraz nabytych umiejętności i ich zastosowania.